dimarts, 7 de febrer del 2017

Fi de l'assignatura TIC i TILC

Aquesta setmana li posem fi a l'assignatura TIC i TILC, aleshores he d'acomiadar-me de vosaltres. Com heu vist, aquesta assignatura ha sigut molt útil per a la utilització de diferents recursos web a l'hora d'utilitzar-los a l'aula. En aquesta assignatura hem aprés molts programes que potser abans no sabíem i que serien molt interessants per a posar en pràctica amb els alumnes. A l'hora de programar unes activitats és molt important la innovació i la originalitat per a que els alumnes no perden la il·lusió i les ganes d'aprendre de diferents maneres i jo crec que amb questa assignatura hem pogut aprendre a utilitzar-les.

Moltes gràcies a tots!


divendres, 27 de gener del 2017

Experiències TIC a l'aula

Aquesta setmana hem estat veient les diferents competències digitals TPACK que hem vist en el següent article: http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=45&articulo=45-2015-16 
Jo com a futura docent considere que em veig més preparada en la utilització de les TIC com per exemple en la utilització de diferents portals i recursos Web com per exemple la creació de les WebQuest, la línia de temps TokiToki i recursos similars. Tots aquests recursos tenen un sentit pedagògic ja que els alumnes son capaços d'aprendre més fàcil amb la utilització d'internet i poden ser més creatius en la formació dels seus propis projectes i d'aquesta manera els fem capaços d'aprendre per si mateixos i potenciem el seu esperit emprenedor. 

Respecte a l'organització de l'aula, si el que volem es treballar amb les Tic, el que podem fer es portar als alumnes a les aules d'ordinador però sense perdre massa temps en la acomodació dels alumnes. Quant a la distribució de l'aula considere que la millor forma d'organitzar la disposició de l'aula seria de la següent manera: 
D'aquesta manera tots els alumnes estan centrats en la seua feina i el professor pot passar pels ordinadors dels alumnes de manera més còmode. També, si el centre disposa de tauletes en compte d'ordinadors seria més efectiu utilitzar-les a classe perquè seria un recurs innovador i a més els resultaria més entretingut i interactiu a 'hora de treballar amb els companys.  
Amb axó el que hem fet aquesta setmana ha sigut investigar sobre les diverses activitats que es poden fer utilitzant aquests recursos que acabem de comentar. Hem considerat interessant plantejar la creació d'una WebQuest amb els alumnes de segon de batxillerat en cinc sessions amb aquestos recursos. Els alumnes haurien de treballar amb axó en classe creant el seu projecte per a després plantejar-lo a la resta de la classe. 

divendres, 20 de gener del 2017

Maquinari TIC

Bon dia!

Durant aquestes setmanes hem estat parlant de la importància de les TIC i la seua correcta utilització. Com ja sabeu hui dia es molt fàcil la utilització de programes informàtics per a cercar la informació. Els estudiants hem passat de cercar la informació als llibres a cercar-la a internet. El mateix ocorre amb els suports informàtics. Els professors a  les escoles estan introduint nous aparells electrònics per a donar classe, ja que els alumnes amb les noves tecnologies es troben més motivats. La problemàtica per a ells es aprendre a utilitzar-les doncs molts dels professors son encara tradicionals que utilitzen el llibre i la pissarra que tots coneixem.  

Doncs bé, aquesta setmana el que hem fet es parlar i investigar sobre aquests nous suports informàtics que estan introduint els professors a les aules:


  • La tauleta tàctil: Les tauletes son com petits ordinadors transportables. Aquests son de molta utilitat ja que pot servir com a llibre digital. En ell podem moure'ns amb els dits per a interactuar de forma ràpida. Aquestes estan més enfocades a la utilització de programes per treballar amb la informació més que en els continguts. Les tauletes serveixen com a increment de motivació per als alumnes tant per a aprendre com per a divertir-se però també presenta alguns inconvenients a l'hora de realitzar texts escrits a més de que depenen d'una bateria i connexió a internet i que solen ser molt cares i no es troben a la disposició de tothom. 
  • La pissarra digital: Aquestes pissarres son diferents a les de tota la vida. S'utilitzen amb un ordinador que reflexa la informació en una pantalla en blanc. N'hi ha de dos tipus; una en la que es pot escriure damunt i altra en la que no. S'utilitza per a transmetre i compartir informació davant de molta gent de forma ràpida i interactiva. Als alumnes els sol agradar escriure damunt d'aquesta informació i sol ser de molta utilitat per a la realització d'exercicis. Aquestes pissarres permeten acostar al alumnat el material multimèdia, ajuda a comprendre millor la informació, però com a inconvenients té els mateixos que la tauleta tàctil, a més que suposa un gast per al centre educatiu i necessita de unes infraestructures que no tots els instituts tenen.
Però on radica la importància de les TIC, en la innovació d'utilitzar aparells electrònics o en saber utilitzar-les per fer alguna cosa diferent? Molts professor, la majoria que segueixen una metodologia encara tradicional, utilitzen quests suports per continuar fent el mateix. Les TIC s'han d'utilitzar per innovar si, però per innovar en metodologia. Les TIC s'han d'utilitzar per fer al alumne partícip dels seus coneixements i projectes de manera que siga ella mateix creador dels seus coneixements, fomentant la competència d'aprendre a aprendre i el sentit de la iniciativa i esperit emprenedor. 

dijous, 12 de gener del 2017

Tema 5: aprenentatge a Internet

Aquesta setmana hem abordat els principals recursos existents actualment a Internet per a construir processos d'ensenyament-aprenentatge. Els principals recursos son: WebQuest, aceres del tresor, blogs i les Wikis.

  • Les WebQuest plantegen als alumnes una investigació per a la resolució d'una tasca o resolució d'una problema motivador, de treball col·laboratiu, analitzant i reflexionant la informació amb què es treballa. D'aquesta manera els alumnes construeixen els seus coneixements a partir d'uns coneixements previs. El professor prèviament ha de proporcionar-los la informació que puga ser-los útil per a la tasca. La seua estructura es la següent: introducció al tema, la tasca on indica les activitats, procés on el professor indica els passos per a la realització, avaluació, conclusió i orientació didàctica. A més segons la extensió, si es curta s'anomena Miniquest. Ací us deixe un enllaç on podeu fer la vostra pròpia WebQuest: http://www.edutic.ua.es/crea-tu-wq/ 
  • La cacera del tresor es similar a la WebQuest però mes senzilla. Es comença amb una sèrie de preguntes seguides de les URL on han de trobar la informació. Després en grup han de resoldre tots una pregunta final a partir de la informació de les anteriors qüestions. Es divideix en les següents parts: introducció, preguntes, la gran pregunta final, recursos on trobar la informació i de vegades presentació i avaluació. Es pot crear mitjançant Google Sites. Ací podeu veure un exemple: http://www.xtec.cat/~ncoma4/dali/index.htm
  • Els blogs com ja sabem son com a diaris personals publicats a Internet en format en línia amb recursos multimèdia. L'element més comú d'un blog són les entrades, a més de les categories, informació sobre l'autor i els widgets que solen aparèixer a les barres laterals per donar fàcil accès a funcions usades freqüentment. Els blogs són de molta utilitat com a xarxa d'aprenentatge. Ací us deixe un exemple d'un blog de la meua especialitat: http://blogs.uab.cat/bhfilosofia/
  • Per últim tenim les Wiki, que són webs que s'elaboren de manera col·laborativa per un grup d'usuaris i que pot ser editada per qualsevol d'ells. Actualment la més coneguda es Vikipedia. Les wikis són de gran utilitat en l'àmbit educatiu, proporcionant gran quantitat d'informació en la major rapidesa. La millor forma de crear una wiki es utilitzant Wikispace

dissabte, 31 de desembre del 2016

Tema 4. Informació a Internet

En aquest tema ens hem dedicat a investigar noves pàgines web i blocs d'altres professors i alumnes. A internet hi ha moltes fonts d'informació; bloc, webs, revistes de diferents temes i assignatures. N'hi han webs temàtiques de geografia e història, d'educació, d'informàtica, de plàstiques visuals, matemàtiques i moltes més. En el meu cas, he estat navegant per webs d'educació, més concretament he acabat investigant blocs d'història que tracten temes actuals d'història contemporània. Normalment a la secundària, n'hi han temes que no es donen, com la guerra civil o els conflictes de Síria i son temes que els xiquets deurien saber i per això no està de més que els xiquets investiguen per ells mateixos i amplien el temari. A més, he trobat un bloc molt interessant relacionat amb la meua especialitat, on engloba la geografia, la història i l'art. Us deixe l'enllaç per si voleu fer-li una ullada: http://hisgeoart.blogspot.com.es/
D'altra banda, també he trobat una pàgina molt interessant on podem trobar moltes notícies sobre temes d'interès per als professors, tant del sou que reben, notícies sobre els interins o les noves lleis de la LOMCE. Ací el teniu: http://socmestre.cat/
Aquestes són només uns pocs blocs, però com us dic, si vos interessa qualsevol tema no dubteu en ficar-vos a navegar per internet! Internet es una gran font d'informació on trobareu tot el que busqueu. Per que aneu començant, vos deixe una pàgina amb moltíssims blocs d'educació: http://blogseducacio.blogspot.com.es/

Bon nadal i feliç any nou!

dimarts, 13 de desembre del 2016

Les xarxes socials


El treball que hem fet aquesta setmana ha sigut estudiar i parlar sobre les xarxes socials. Les xarxes socials serveixen per a moltes coses com, comunicar-nos amb els nostres amics propers o llunyans, compartir fotografies, estar al corrent dels teus amics, etc. Però també n'hi han unes altres que són d'una utilitat específica com per a treballar com Commom Craft o bé dins d'una plataforma o una aplicació com Youtube o altres dedicades a la fotografia com Pinterest.
Les xarxes socials s'han expandit per tot arreu, ens són d'utilitat per a crear comunicacions participatives però hem d'entendre xarxa social les videoconferències que també es important per a comunicar-nos per Internet. 
Moltes d'aquestes xarxes que hem nombrat probablement ja les coneixíeu, però sabíeu que n'hi han moltes mes? Si fem un bon ús d'aquestes eines pot ser molt enriquidor per als alumnes i a més molt original. Per exemple, al pares els agrada tenir fotos dels seus fills i saber sempre en cada moment el que estan fent els seus fills a escola. Una manera de fer-los partícips podria ser fent fotos de les activitats fetes a classe per tenir-ne constància (sempre amb l'aprovació dels pares) i gaudir dels esdeveniments als quals no han pogut assistir. D'aquesta manera afavorim la comunicació del xiquets amb les families. Es faria utilitzant aplicacions com Ink361 o Followgram on només hauríem de crear una carpeta de galeria amb totes les fotografies i compartir-la amb les families. 

L'ús de l'Internet cada vegada està més inclòs a la nostra societat i quan més ràpid ens adaptem a ella serà millor per a nosaltres. El que hem de fer es aprendre a fer un bon ús de totes aquestes eines que tenim a la nostra disponibilitat, i tenir un control del que fem. Les xarxes poden ser perilloses però també poden ser molt interactives per a treballar amb els xiquets, per a treballar e inclús per al nostre propi oci.  El Tiki-toki per exemple es una eina molt empleada per a treballar amb els alumnes fent línies de temps. Amb l'ajuda d'internet podem canviar moltes coses, tants els professors com els alumnes, emprendre projectes nous i canviar el sistema educatiu fent-lo més interactiu i participatiu. D'aquesta manera estarem més prop dels alumnes que es troben familiaritzats amb la era tecnològica i ens aproparem més als seus interessos. 

dimarts, 29 de novembre del 2016

La llengua i les TIC

Aquesta setmana ens hem dedicat a navegar pels diferents diccionaris en línia de llengua catalana. N'hi han molts diccionaris i enciclopèdies on consultar la informació. Alguns ens mostraran només el resultat que busquem, es a dir, el seu significat, com per exemple el diccionari DIEC o bé el diccionari català-valencià-balear.
Ara bé, si voleu que us recomane un diccionari ben complet, parlarem del diccionari de  l'enciclopèdia Catalana . Aquest, fa doble funció, serveix com a diccionari tant com a enciclopèdia. Al ficar la paraula, el més normal es que ens apareguen molts resultats, uns dels quals tenen a veure amb la definició i uns altres amb articles enciclopèdics.
El diccionari Optimot també és molt útil per fer búsquedes personalitzades. Pots traduir tant fa una paraula, com una frase o la conjugació d'un verb. Les búsquedes són molt completes. D'altra banda, si el que volem es personalitzar d'una manera més temàtica, us recomane el diccionari Tremcat. Ací podeu consultar tant diccionari com glossaris.
Per últim, com a gust personal si voleu traduir una paraula i les seues assercions us deixe l'enllaç al Diccionari Normatiu Valencià.
Quant a les enciclopèdies que hem vist aquesta setmana, ja hem dit que l'enciclopèdia catalana és molt completa, però si voleu buscar alguna cosa relacionada amb les ciències ací us deixe un altre enllaç a l'enciclopèdia de Ciències.
Ja heu vist la quantitat de recursos que hi han per manejar millor el valencià. I encara n'hi han mes!Si voleu saber més ací us deixe un enllaç amb més diccionaris i glossaris.
Les TIC cada vegada estan més incorporades al nostre aprenentatge, agafeu-les!